ukrain russian     

Slider

Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie

 1111111111111111111111111111111111111111111111111111111111

 

Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

 2222222222222222222222222222222222

 

Wydział Humanistyczny
Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie

 333333333333333333333333333333333333

Galeria CKiS ,,Wieża Ciśnień’’ w Koninie

444444444444444444444444444444 

 

 

zapraszają na
 III Ogólnopolską Konferencję Naukową w trybie on-line


Słuchanie medium

Dźwięki miasta


która odbędzie się

23 października 2020 r.

 

Słuchanie medium. Dźwięki miasta

 

W każdej przestrzeni coś wybrzmiewa. Dźwięki, a także inne zjawiska akustyczne, są nieodłączną częścią naszych codziennych doświadczeń. W zależności od tego, z jakiego rodzaju przestrzenią mamy do czynienia, zauważyć możemy rozmaite formy rezonowania. W tym kontekście brzmi również sama przestrzeń, czy też, jak proponują Barry Blesser I Linda-Ruth Salter, przestrzeń mówi. Czy potrafimy ją usłyszeć? Na ile świadome jest nasze słuchanie przestrzeni? Blesser i Ruth-Salter pytaniem takim zarysowują pole dociekań związanych między innymi z akustycznym planowaniem przestrzeni, postulując konieczność połączenia w tym zakresie kompetencji akustyki przestrzennej i akustyki kulturowej. „Architekt akustyki skupia się na sposobie, w jaki przestrzeń zmienia właściwości fizyczne fal dźwiękowych (akustyka przestrzenna), podczas gdy architekta słuchowego zajmuje sposób, w jaki użytkownicy doświadczają tej przestrzeni (akustyka kulturowa)”[1].

            Myślenie takie z powodzeniem daje się zaimplementować do sfery badań nad miastem. Jest wszak miasto układem specyficznym, mieszczącym w sobie wiele różnorodnych przestrzeni, również takich, w których ważną funkcję pełni dźwięk. Dźwięk jest jednak, co podkreślają Jean-François Augoyard i Henry Torgue, nie tylko fenomenem zastanym, czekającym na opis i interpretację ale także elementem wielowymiarowych transformacji. „Jak każde inne środowisko, miejskie środowisko dźwiękowe może być poddane dwóm rodzajom operacji: może być traktowane jako przedmiot opisu lub obiekt przekształcenia”[2].

            W tak wyznaczonym polu dociekań i doświadczeń, podejmując się badań nad miastem bierze się pod uwagę dźwięk rozumiany jako istotny element kształtowania tożsamości zarówno miejsca, jak i jego mieszkańców. Badacze coraz częściej zauważają, że „doświadczenie miejskiej audiosfery okazuje się (…) nierozerwalnie związane z takimi aspektami bycia-w-mieście, jak percepcja zmysłowa (wizualna, węchowa, smakowa), obecność fizyczna (kinestetyczna) w przestrzeni miasta, aktywność społeczna (komunikacyjna), poczucie kulturowej tożsamości”[3].

            Podążając tym tropem chcielibyśmy zaprosić do przedstawienia referatów podejmujących wątki mieszczące się w następujących polach problemowych:

  • projektowanie i planowanie akustyczne (acoustic design) przestrzeni miejskich;
  • sposoby słuchania (doświadczania) miasta;
  • sztuka dźwięku – artystyczne ingerencje akustyczne w przestrzeni miejskiej;
  • dźwięki w mieście o charakterze funkcjonalnym;
  • problematyka miejskiego hałasu;
  • dźwięk(i) miasta jako element kształtujący tożsamość miejsc i mieszkańców;
  • inspiracje akustycznym wymiarem miasta w muzyce;
  • audiosfera wybranych przestrzeni użyteczności publicznej;
  • dźwięk jako wyraz protestów obywatelskich;
  • miejskie enklawy ciszy;
  • dźwiękowa (akustyczna) estetyka miasta.

Organizatorzy

  • Prof. UAP dr hab. Tomasz Misiak  (Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu) – przewodniczący (kontakt: tel. 661146923; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.);
  • Prof. AGH dr hab. Jacek Gądecki (Wydział Humanistyczny, Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie) – przewodniczący (kontakt: tel. 505084851; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.);
  • Marcin Olejniczak (Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie) – sekretarz (kontakt: tel. 500554820; e‑mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.);
  • Robert Brzęcki (Centrum Kultury i Sztuki w Koninie).

 

Miejsce konferencji

Konferencja w trybie on-line.

 

Warunki uczestnictwa w konferencji

Warunkiem udziału w konferencji jest:

  • wypełnienie i wysłanie karty zgłoszeniowej do 18 października 2020r. na adres:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Karta zgłoszenia

  • po akceptacji tematu uczestnik otrzyma potwierdzenie a bezpośrednio przed konferencją link do transmisji;
  • udział w konferencji i wydarzeniach towarzyszących jest bezpłatny (ze względu na reżim sanitarny wymagane jest potwierdzeniu udziału w wydarzeniach towarzyszących).

Wydarzenia towarzyszące

Galeria CKiS ,,Wieża Ciśnień’’ w Koninie (23.10.2020, godz. 18.00)

  • Mirt: ,,Hałas, którego nie słyszysz’’ (koncert, wykład performatywny)
  • Prezentacja i dyskusja na temat książki pt. ,,Słuchanie medium’’  (Konin, 2020) z udziałem redaktorów - T. Misiaka i M. Olejniczaka

 

 Konferencja pod patronatem

555555555555555555555555

 

 

Mirt: ,,Hałas, którego nie słyszysz’’

Galeria CKiS ,,Wieża Ciśnień’’ w Koninie (23.10.2020, godz. 18.00)

[wydarzenie towarzyszące III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej ,,Słuchanie medium. Dźwięki miasta’’]

Tomek Mirt - designer i producent. Od ponad 20 lat działa na polu muzyki, eksperymentując z elementami ambientu, awangardy, lo-fi i techno. Elektroniczną tkankę miesza z nagraniami terenowymi i przetworzonymi akustycznymi instrumentami. Często improwizuje. Od początku silnie jest przywiązany do idei DIY. Współtworzył liczne inicjatywy w obrębie sceny muzyki niezależnej - oficyny wydawnicze, czasopisma, warsztaty oraz tworzył oprawę graficzną dla innych artystów.

Autor kilkunastu solowych albumów oraz kilku kolejnych nagranych w kolaboracji między innymi z TER i Brasil and the Gallowbrothers Band. Płyty z muzykę i nagrania terenowe publikował w wytwórniach: cat|sun (PL), Backwards (IT), Foxglove/Digitalis (US), Last Visible Dog (US), Monotype (PL), Kosmodrone (PL), BDTA (PL), Readymade Sun (G), Szara Reneta (PL), Positive Regresion (PL) i Bôłt (PL), dla tej ostatniej reinterpretował nagrania ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Komponował muzykę do filmu, w tym serialu „Ślepnąc od świateł”.

W ramach oficyny Saamleng zajmuje się propagowaniem i wydawaniem nagrań terenowych. Do tej pory Saamleng opublikowało 10 płyt CD. Jest także współtwórcą firmy XAOC Devices będącej jednym z czołowych, europejskich producentów systemów modularnych. Prowadzi warsztaty z pracy z syntezatorami modularnymi oraz tworzenia nagrań terenowych.

Występował między innymi na festiwalach: Huddersfield Contemporary Music Festival (UK), Unsound (PL), Open Source Art (PL), Opener Festiwal (PL), Wrocław Industrial Festival (PL), Donau Festival (A), Flussi (IT), OFF Festival (PL).

Prezentacja i koncert Mirta będą poprzedzone prezentacją i dyskusją na temat książki pt. ,,Słuchanie medium’’ (Konin: Wydawnictwo PWSZ w Koninie, 2020) z udziałem redaktorów – Tomasza Misiaka i Marcina Olejniczaka.

MIRT FOTO